IR-fjärr – Nikon RM-E2

Denna IR-fjärr är lätt att hantera. Det enda du behöver göra är att gå in på kamerans inställningar och aktivera självutlösare > Fjärrkontroll > IR-sensor. Efter det riktar du fjärrkontrollen mot kamerans IR-sensor som sitter i fram på kameran och sedan klickar du på knappen som du hittar på IR-fjärren. Räckvidden är cirka 5 meter. Denna Ir-fjärr fungerar till Nikon kamerorna:
D40, D40x, D50, D60, D70, D70s, D80, D90, D3000, D5000. Litetouch 8400, 8800, Pronea S, Nuvis S, Lite Touch. F55, F65, F75, N65. Dock är detta inte original, men den funkar korrekt!

 

Fototips Produktbild

Det finns ju många som vill kunna ta bra produktbilder. Men som inte har massa utrustning till det! Som t.ex ljustält, reflexskärm och produktbord. Då kan man helt enkelt ta och göra ett eget, och det är hur lätt som helst.

Ta fram: Ett vitt papper (ta flera om dom är tunna, det kan lysa igenom annars!), en fotoram med ”glasruta”, ett fotoalbum, och aluminiumfolie.

Börja med att ta ur ”glasrutan” ur fotoramen.
Lägg det vita pappret på bordet (eller vart du nu ska fota), med fotoalbumet bakom som stöd (eller mot en vägg):

Lägg sedan glaset på pappret som på bilden nedan, inte för långt ner på pappret och inte för högt upp.

Ställ det du vill fota på glasskivan. Ställ folien så den reflekterar ljuset (har du en reflexskärm ska du naturligtvis använda den!).

Ställ kameran på bordet framför (eller på stativ) och ta en bild:

Här ser ni oxå skillnaden, på hur ljuset blir med och utan folie!

Detta är ett väldigt enkelt tips. Sen kan man ju lägga till lampor och lite annat för att få ännu bättre ljus.
Om man inte blir helt nöjd med ljuset på bilderna ändå, så finns ju Photoshop.

Och om man nu vill få ännu bättre bilder kan man klicka sig in på Kamda och köpa ljustältreflexskärm och produktbord, som ger betydligt bättre resultat!

Av: Alice Gustafsson

Ta en ”macro-bild” med en tele-converter + kitobjektiv

Du behöver:
– En tele converter
– Ett kitobjektiv
– En systemkamera
– Och photoshop

När man fotar med converter, försvinner en del av ljuset. Ställ då in kameran på högt ISO. Det blir brusigt men det ska vi redigera. Nu hur det är med convertern. En converter zoomar in mer. Min zoomar gånger 2. Så jag kan komma dubbelt så nära. Här är en bild med och utan converter.

Ta en bild med convertern och öppna den i photoshop.

Klicka på Filter>Brus>Median. Ställ in den på 4-6 pixlar, beroende på hur brusig bilden är.

Klicka sedan på Bild>Justeringar>Kurvor. Dra till en ljusare ton och klicka på ok. Sen kan du göra lite små ändringar själv.

Så, då var det klart.
Hoppas att ni förstod!

Av: Alice Gustafsson

Manuell Fotografering

Att äga en system-kamera och inte kunna använda sig av de manuella/halv-manuella inställningarna tycker jag är slöseri med pengar. Därför tänkte jag förklara för er som inte vet, vad de används till.

Till att börja med så kan du börja med att välja om du vill fota halv-manuellt eller helt manuellt.

Halvmanuella lägena (Tv/S och Av/A)
Att fota halvmanuellt innebär att du själv kan välja 2/3 av inställningarna själv, resten sköter kameran.

Tv/S – I detta läge så ställer du in slutartiden själv.
Av/A – I detta läge ställer du in bländaren själv, kameran skötar slutartiden automatiskt. Men håll koll så att inte slutartiden blir för lång, då det kan uppstå skakningsoskärpa.
Manuellt (M) – I manuellt läge kan du ändra i princip allt. Slutartid, bländare & ISO.

Bländare. Genom att ställa in bländaren så bestämmer du hur mycket ljus som släpps in i kameran. På ett vanligt standard objektiv är det högsta ljusinsläppet 3.5 & minsta 30. Det är alltså objektivets egenskaper som bestämmer det mista bländarvädret (högsta ljusinsläppet). När du ändrar din bländare så ändras även bildens skärpedjup. Alltså det minsta bländarvärdet (ex. 3.5) ger ett kort skärpedjup & ett högt bländarvärde ger då ett längre skärpedjup.
Skärpedjup kan man beskriva som hur mycket i bilden som är skaprt. Med ett kort skärpedjup får du en suddigare bakgrund & mer fokus på det du vill ha skärpa på & tvärtom när du har ett högre bländarvärde.

Kort tagna med bländare 1.8 & 16, för att visa skillnaden.

Slutartid
När du ställer in slutartiden så ändrar du hur länge objektivet ska vara öppet & släppa in ljus. Det går att ställa in slutartiden från ungefär 1/4000 till flera minuter. För att frysa en rörelse eller för att ta en snabb bild så behövs inte så lång slutartid. Så när du fotar i en miljö med starkt ljus så används en kortare slutartid, men är du ute & fotar en mörk kväll så kan det behövas en längre slutartid för att få att ett bra ljus i bilden. När du använder en längre slutartid så kan stativ behövas för att få skarpa bilder.

ISO
När man pratar om ISO så ska man alltid använda en så låg ISO som möjligt för att dina bilder inte ska bli för pixliga, som de då kan bli om du har ett högt ISO värde, detta kan hända då du har ett ISO värde på 800 eller högre. Dock skiljer sig värderna beroende på kameran, då de ger olika bra resultat på höga ISO-tal.

Rekommenderad ISO
Normalt dagsljus: ISO 100/200
Molnig dag: ISO 400
Skymning: ISO 800
Tidig kväll: ISO 1600
Högre ISO än så rekommenderas inte att användas.

Kort tagna med ISO 400 & 1600, för att visa skillnaden:

Förbättra dina bilder med Bildstilar

Inuti kameran finns det något som kallas Bildstil.

Man kan själv justera bildstilarna själv, men det finns också redan förinställda bildstilar för Standard, porträtt, landskap, neutral, naturtrogen, och monokrom(svartvitt).
Namnet på bildstilarna som redan finns i kameran säger redan mycket om vad dom gör, men det finns även möjlighet att göra egna bildstilar.

Med hjälp av en bildstil kan du förbättra skärpan, färgmättnaden, färgtonen och kontrasten på dina bilder, eller tvärtom.

Observera att inlägget är inriktat till folk med Canon kameror och när man fotar i JPEG.
Jag vet inte hur man hittar eller ställer in bildstilar på andra märken.

Så häng med nu, för nu kör vi igång!

Jag har en Canon EOS 450D och jag hittar Bildstil genom att trycka på Menu -> Andra fliken

Nu har vi kommit in till Bildstilsmenyn, här ser man alla bildstilar som redan finns i kameran, men om man bläddrar ner så hittar man även Egen 1, Egen 2 och Egen 3.
Det är dom vi ska fokusera på.

Så bläddra ner till Egen 1 och tryck DISP-knappen på kameran för att komma åt inställningarna på Bildstilen Egen 1.

Här ändrar du precis som du vill.
Där det står bildstil och porträtt kan man ändra till standard, porträtt, landskap, neutral, naturtrogen, och monokrom. Det är bra för då kan man hålla reda vad man gjort sin bildstil för.
Kom ihåg att för att få en svartvit bildstil så måste man välja Monokrom.
När man väl har ett par egna bildstilar så vill man inte behöva krångla med att behöva gå in via menyn och byta, det finns ett enklare sätt att byta mellan olika bildstilar.

Det är bara att trycka på knappen under SET, så kommer du åt alla bildstilar som finns i kameran.

Här har vi alla bildstilarna!

Nu tänker jag visa er några bilder jag har tagit med olika bildstilar, men exakt samma slutartid, bländare och ISO.
Bilderna är helt oredigerade.

Bildstil Neutral
0, 0, 0, 0


Bildstil Egen 1
7, 0, 2, 0


Bilstil Egen 2
7, 0, 4, 0



Vad betyder 7, 0, 4,0?
Det visar hur mycket man har ändrat på skärpan, kontrasten, färgmättnaden och färgtonen.

+7 skärpa, +0 kontrast, +4 färgmättnad, +0 färgton

Man kan också se dessa tal när man väljer Bildstil.

För dig som inte äger ett redigeringsprogram, eller inte vill spendera så mycket tid att redigera dina bilder så rekommenderar jag bildstilar.

Hoppas detta hjälper ert fotograferande i framtiden, lycka till!

Av Lotta Svensson

RAW VS JPEG

Överallt hör man talas om att alla fotografer fotar i RAW. Varför? Vad är fördelarna respektive nackdelarna. Detta tänkte jag gå igenom i detta inlägg.

På alla digitala systemkameror ska det gå att fota i RAW. Detta ställer du in under bildkvalité exakt hur du gör kan du läsa i din manual.

Vad är då RAW? Det kan jämföras med ett obehandlat negativ som man använda när man fotade analogt. När du fotar i JPEG redigerar kameran själv din bild så som den tycker passar på den bilden med kontrast mm. När du fotar i RAW så sparar kameran bilden ”rå” och all data så att du sedan i datorn själv kan bestämma exakt hur du vill ha din bild.

Om du fotar inomhus med många lampor tända är det lätt att få ett gult färgstick i bilden. Alltså att bilden upplevs lite gul eller varm som vissa säger. Detta beror på att man har glömt att ställa in vitbalansen och då är det lätt hänt att det blir ett litet färgstick i bilderna. I JPEG kan detta vara krångligt att rätta till men om man fotar i RAW så blir det oftast lite krångligare och mer arbete för att få ett bra resultat.

För att visa er skillnaden tog jag medvetet en underexponerad bild, en i JPEG och en i RAW. Ser ni skillnaden? I RAW är det jätte enkelt att fixa i efterhand men i JPEG ser bilden nästan svartvit ut och ett fult brus har lagt sig över himlen.

Originalbilden:

Mitt råd är att fota i RAW för att få full kontroll över bildresultatet och kunna rädda felexponerade bilder. Den enda nackdelen med RAW är at det tar betydligt större plats på minneskortet/hårddisken.

Redigeringsprogram:
Camera RAW – photoshops egna redigering för RAW-bilder
Lightroom – en favorit bland många proffs, man kan även använda lightroom till att sortera bilder.

Om du vill ha ett gratis alternativ så brukar den programvara som följde med när man köpte kameran funka.

Av: Anna Tyrén.

IR-fjärr till kameran

Den här IR-fjärren är tunn och smidig och passar till de flesta av Canons kameror (ej 1000D). Den heter RM-E6 och är motsvarig Canons RC-1. Den drivs av ett medföljande batteri och när man inte använder fjärren kan man ha den i det också medföljande fodralet.
Till min kamera (Canon EOS 400D) kunde jag bara använda de två markerade knapparna, men jag tror att man ska kunna använda de övriga tre knapparna om man har en kompaktkamera. Men de två som jag kunde använda fungerade i alla fall perfekt!

RM-E6 är lätt att använda. Den är perfekt när man ska ta självporträtt och om man har autofokus på sitt objektiv så hjälper fjärren till att få fokus på rätt plats.
Andra användbara områden är när man vill ta bilder med lång slutartid. Då slipper man ta i kameran och man minskar då risken för skakningsoskärpa.
IR-fjärren är också bra om man vill ta snygga bilder på fyrverkerier nu under nyåret. Men då måste din kamera ha BULB-funktionen som gör att du kan öppna och stänga din slutare när du vill. Det är rätt klurigt att få det snyggt men om man väl lyckas är resultatet väldigt bra! Bra instruktioner finns här (http://www.digital-photography-school.com/how-to-photograph-fireworks).

Av Olivia Markström

Bländare & skärpedjup

Bländaren fungerar likadant som ögats pupill, mängden ljus justeras genom att ögat i det här fallet objektivets öppning ändrar storlek.

Bländaren anges i f och bestämmer hur mycket ljus som ska träffa kamerans sensor eller film.
f värdet påverkar skärpedjupet i bilden dvs. hur stor skärpan ska vara i bilden, om allt ska vara skarpt eller om bara ditt motiv ska vara i fokus och bakgrunden oskrap.

Kamerans Bländare öppning

Litet tal t.ex.     f 1,8  = stor bländare – mycket ljus
Stort tal t.ex.    f/16  =   liten bländare – lite ljus

Om du använder en stor bländare dvs. litet tal, ger det en oskärpa kring ditt motiv och det du fotar framhävs från bakgrunden. När du använder en liten bländare ger det större skärpa till hela bilden, man brukar bland annat använda det vid landskapsfotografering och produktfoto. Medans en stor bländare används vanligen vid till exempel porträtt fotografering.

Bländare-tal 2.8

Bländare-tal 8

Bländare-tal 32

Många gillar oskärpan som en stor bländare ger av den enkla anledningen är att det framhäver motivet.
Det är alltså med kamerans bländare, ditt f värde som du styr bildens skärpedjup.

Bländaresteg

Bländare, slutartid och ISO, samspelar och påverkas av varandra.  Du måste därför få dem att samspela, ändrar du slutartiden måste du kanske justera någon av de andra inställningarna för att exempelvis kunna behålla samma bländarvärde för att få en korrekt exponerad bild.

Bländaren justerar mängden ljus genom bländarens storlek medan slutartiden justerar ljuset efter slutarens öppningstid och ISO värdet justerar kamerans ljuskänslighet. När du får de tre delarna att samarbeta får du en bra bild.

Bild med bländare f/13

F/13 Vid produktfotografering vill man oftast ha hela produkten skarp och använder därför en liten bländare (stort tal) .

Bild med kort skärpedjup

F/3.5 Macorbild där endast en del av bilden är i fokus, stor bländare.

Vilket läge ska man välja att fota i?
Nybörjare använder ofta helautomatik läget vilket gör att man inte direkt får någon kontroll över bländaren och skärpedjupet i bilden. Så om du vill ha en mer suddig bakgrund kan man istället välja porträttläget, men bäst är ändå att använda tidsautomatik (AV) läget, du justerar själv bländaren och kameran ställer in övriga inställningar så att du får en korrekt exponering.

Även om jag alltid förespråkar att fota i det hel manuella läget (M) men det förutsätter att man kan eller vill lära sig övriga inställningar och få de att samarbeta för att få en bra bild. I det manuella läget ställer du in alla inställningar själv och du styr helt över kameran.

Blombild f/4

F/4

Bländare vid poträtt

F/3.5 En stor bländare vid porträttbilder gör att modellen framhävs från bakgrunden.

Av: Jeanette Lindvall.

Alla bilder är © Jeanette Lindvall

Pentax – inställningar

Pentax är ett kameramärke som inte är så vanligt men dock väldigt bra. Hur man ställer in kameran skiljer sig dock lite från Nikon och Canon.

På kamerans ovansida finns en ratt där man kan välja mellan olika inställningsmöjligheter. På nybörjarmodellen Pentax K-x kan man välja mellan auto, olika program anpassade till olika motiv och manuella inställningar. De mer avancerade kamerorna t.ex. Pentax K-5 kan man välja mellan auto eller manuella inställningar. Utbudet av specialutformade auto-program är mer begränsat på dessa.

I denna artikel tänkte jag gå närmare in på hur man ställer in de olika manuella inställningarna.

På ratten högst på kamerans ovansida finns följande beteckningar:

Tv – här ställer du in slutartid, (bländare och ISO sker per automatik)

Av – här ställer du in bländare, (slutartid och ISO sker per automatik)

TAv – här ställer du in slutartid & bländare (ISO sker per automatik) – denna möjlighet finns ej på nybörjarmodellen.

Sv – här ställer du in ISO-tal (bländare och slutartid sker per automatik)

M – helt manuellt – här ställer du in slutartid, bländare och ISO själv

B – Bulb – Slutaren är öppen så länge du håller avtryckaren intryckt.

Pentax K20

På nybörjarmodellen ställer du in slutartid och bländare med hjälp av samma ratt på kamerans baksida till högt upp till höger. Fotograferar du då på manuellt så håll in knappen där det står AV samtidigt som du rattar in rätt bländartal, och slutartiden ändrar du genom att bara ratta utan att trycka in någon annan knapp.

Pentax k100

På de mer avancerade modellerna så finns det två rattar, en på framsidan (högt upp till höger) och en på baksidan (högt upp till höger). Fotograferar du manuellt så ändrar du slutartiden med hjälp av ratten på framsidan och bländartalet med hjälp av ratten på baksidan.

Av: Annie Fredriksson

Tredjedelsregeln

För att en bild ska bli lyckad, bra, så är det några faktorer som spelar in. Jag tycker att det viktigaste för att en bild ska lyckas, bli bra, är inte inställningar utan kompositionen. Misslyckas man med kompositionen så blir bilden tråkig och inte ”bra”.

En tumregel när det gäller kompositionen är det som kallas tredjedelsregeln. Det innebär att du ska dela in bilden i tredjedelar (som man hör på det fina namnet på regeln).

tredjedelsregeln

Det jag brukar tjata mest om är horisontlinjen, detta gäller främst när man fotograferar landskap som jag älskar att göra. Centrera inte horisontlinjen, den ska inte dela av bilden i mitten, försök hellre att fota horisontlinjen en tredjedel från bildens under- eller överkant. EN annan viktig detalj när jag ändå nämner horisontlinjen – ha den rak.

tredjedelshorisont

Samma tredjedelsmodell kan man använda när man fotograferar andra motiv, stilleben, porträtt, osv. Försök att inte placera huvudmotivet i ”mittenrutan”.

Detta är några små riktlinjer man kan tänka på när man fotograferar. Egentligen finns det inga rätt eller fel, allt beror ju på vad man vill förmedla med bilden. Men dessa ”regler” är en generalisering vad som oftast är mest tilltalande och det kan vara bra och nyttiga att ha i bakhuvudet. Regler är till för att brytas. Testa dig fram vad du gillar.

Av: Fotograf Annie Fredriksson

Flera artiklar av Annie.