KITOBJEKTIV

Vad är kitobjektiv?
Ett kitobjektiv är det objektiv som säljs tillsammans med kamerahuset till ett paketpris ( ett ”kit” ).
Kitobjektivet är tänkt som ett första objektiv och är väldigt mångsidigt.

Vilka för- och nackdelar har ett kitobjektiv?

Fördelar ;
De flesta objektiv är väldigt prisvärda.
De är mångsidiga, de passar bra till porträttfotografering såväl som landskapsfotografering.

Nackdelar ;
Ofta ljussvaga (svårt att ta bilder i dåliga ljusförhållanden).
Ofta lite oskarp vid användning av zoom.

Vilka är de vanligaste kitobjktiven?

Canon Objektiv EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS
Kompakt och mycket prisvärd standardzoom som kan användas vid många olika tillfällen. Bildstabilisatorn har 4 steg och klarar även av tagningar i riktigt svagt ljus.
Filtergänga; 58 mm.

Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Normalzoom med ljusstyrna 2,8 över hela omfången samt en närgräns på 20 cm.
Filtergänga 72mm.

Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED
Ett objektiv med väldigt fina optiska prestanda, byggt i det mindre DX formatet. Stort zoomomfång (7.5X), AF-S motor med interfokusering (orörlig frontlins).
Filtergänga 67mm.

NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR
Det mångsidiga 3x-zoomobjektivet täcker den vanliga och populära brännvidden mellan 27 mm och 82,5 mm när det monteras på en Nikon digital systemkamera med DX-format.
Objektivet har dessutom en kort närgräns på 28 cm i hela zoomområdet.
Filtergänga 52mm.

Olympus Objektiv 14-42/3,5-5,6 Zuiko Digital ED
Objektivet är särskilt framtaget för det extremt kompakta kamerahuset E-400. Det är ett litet, lätt zoomobjektiv i ett attraktivt prisläge, med ett brett användningsområde från medium vidvinkel till klassiska telefoto porträtt.
Filtergänga 58mm.

Sony AF-DT 18-70/3,5-5,6
Kompakt, mångsidigt standardzoomobjektiv, idealisk för dagligt fotograferande.
Objektivet är väldigt lätt och smidigt att bära med sig. ED-glasen ger utmärkt klarhet vid alla brännvidder.
Filtergänga 55 mm.

Sony DT 55-200/4-5,6 SAM
Mycket bra nybörjarobjektiv, flexibelt med snabb AF-motor och ED glas. Extremt lätt vikt (ca 295 g).
Filtergänga 55mm.

Vad betyder objektivets olika beteckningar?

Exempel – EF 100-400mm/4,5-5,6 L IS USM

100-400mm – detta är objektivets brännvidd (eller brännviddsområde för zoomobjektiv). Brännvidden påverkar bildvinkeln, det vill säga hur mycket eller lite av motivet som kommer med i bilden på ett visst avstånd. Ju kortare brännvidd, desto större bildvinkel. Dessutom har negativformatet eller sensorformatet också inverkan på bildvinkeln. En viss brännvidd ger till exempel mindre bildvinkel på ett mindre negativformat eller sensorformat.

/4,5-5,6 – anger objektivets lägsta bländarvärde som ett förhållande mellan brännvidden och objektivets maximala bländaröppning (sedd från objektivets framsida). Ett litet bländarvärde ökar ljustransmissionen genom objektivet och underlättar fotografering i svagt ljus. Om beteckningen har två tal anger de bländarvärdet vid ett zoomobjektivs kortaste och längsta brännvidd.
EF-S – EF objektiv som är speciellt konstruerat för de digitala systemkamerorna i canons EOS-serie.

Di (Tamrons objektiv) motsvarar Canons EF.

DX (Nikons objektiv), Di II (Tamrons objektiv) och DC (Sigmas objektiv) och motsvarar Canons EF-S och passar alltså inte till fullformatskameror.

AF – Autofokus. Objektivet har automatisk fokusering.

IS – Förkortning av Image Stabilizer som är Canons bildstabiliseringssystem. (OS hos Sigma, VR hos Nikon)

USM – Förkortning för ultraljudsmotor. Detta ger snabb och tystgående autofokus med både små och stora objektiv. (Nikons motsvarighet förkortas AF-S eller SWM och Sigmas HSM)

Macro (makro på svenska) – egentligen objektiv för större bildskala än 1:1. Sedan länge har dock närbildsobjektiv med särskilda linssystem och fokusering till bildskala 1:2 eller 1:1 (0,5-1x förstoring) också kallats makroobjektiv. Canons objektiv av denna typ är idealiska för fotografering på alla avstånd.

Av: Jenny V.

ISO-TAL

Vilket iso-tal ska jag ha och hur använder man det?
ISO-talet är den inställning på din kamera där du ställer in ljuskänsligheten. Desto högre ISO-tal desto ljuskänsligare blir blir din kamera, (kamerasensorn).
Det i sin tur leder till att slutartiden förkortas.

Varför fotar man inte alltid med ett högt ISO-tal?
Desto högre ISO-tal desto mer digitalt brus får du i bilden. Därför vill man alltid försöka hålla ISO-talet på så låg siffra som möjligt.
Jag har en Canon EOS 450D, ISO-talen på min kamera går från 100 upp till 1600. Nedan har jag tagit två bilder för att demonstrera skillnaden mellan de olika ISO-talen ;

Iso-tal

Den första bilden är tagen med ISO-tal 1600, bilden längst ner är tagen med ISO-tal 100.

När du jämför bilderna så ser du att bilden högst upp har mer brus, vilket man oftast vill undvika.
När jag fotograferar försöker jag alltid hålla mig till ISO-talen 200 – 400.

Att ha lågt ISO-tal jämt är dock oundvikligt. Ibland vill du ta bilder i dåliga ljusförhållanden och då måste du höja ISO-talet för att få in mer ljus och för att få en kortare slutartid.
Det leder då till, som jag sa tidigare, att dina bilder blir brusiga.
De gånger jag drar upp ISO-talet är när jag vill fota i dåliga ljusförhållanden men inte kan använda blixt, till exempel på tillställningar inomhus (kalas, julafton). Där en blixt skulle förstöra stämningen.
Samt när jag ska fota rörliga bilder, då vill jag ha en så kort slutartid som möjligt.

Att förstå hur ISO-talet fungerar är ett viktigt steg för att du ska utvecklas.
Sätt dig ner med din kamera, lär dig känna den och prova dig fram med de olika ISO-talen och se hur slutartiden påverkas av de olika ISO-talen.

Av: Jenny V.

Kamerans skärpedjup

Skärpedjup och bländare hör ihop, och just skärpedjupet är väldigt viktigt i en bild.
Skärpedjupet i en bild är hur långt man ser skarpt kan man säga.
Om du bara ser till exempel ett bär tydligt och bakgrunden är suddigt är det ett väldigt kort skärpedjup.

Men däremot om du ser bakgrunden kring bäret så är det lite längre skärpedjup.
Man hör nästan på namnet, skärpedjup. Så djupt som det är skarpt i bilden.
Men vad beror detta på nu då? Jo, bländaren.

Skärpedjup takkrona

Skärpedjup stenar
Skärpedjup stenar

Ju lägre bländartal du har ju mindre skärpedjup får du och ju högre bländartal du har desto mer skärpedjup får du.

Till exempel, om du har bländare 1.8 blir det bara skarpt där du sätter fokuset.
Om du sätter bländartalet på 10 får du med så mycket mer.

Jag tycker främst att man ska ha ett ganska lågt bländartal och därmed kort skärpedjup till porträtt då din modell framhävs mycket mer.

Däremot vyer och vanliga ”vardagsbilder” kan man nog ha lite högre bländare på.

Skärpedjup matta

Det beror ju helt på vad du vill visa med bilden också.
Bilder kan bli riktigt mystiska och fina om man har kort skärpedjup då skärpan avtar gradvis.
Men kan bli minst lika fina och mystiska med längre skärpedjup.

Om du vill visa hela bilden och inte bara en del av den, som det blir med kort skärpedjup, ska du ha lite högre bländartal så att skärpedjupet blir längre.

Av: Malin Wallberg

Fler artiklar av Malin.

Hur fungerar fjärrutlösaren till kameran?

Jag fick en fjärrutlösare från kamda.se för ett litet tag sedan och här kommer jag att visa hur den fungerar.
Den kostar 399 kr på kamda.se och har en räckvidd på 100 meter.

Såhär ser den ut.
Fjärrutlösare till kameran

Den med sladden sätter du fast på kameran och den andra är själva kontrollen du trycker på för att ta bilden.
Vi börjar med hur man sätter fast den på kameran. På din systemkamera finns en så kallad ”blixtgänga” där du kan sätta fast en extern blixt.

Blixtgänga

Där ska du sätta fast den. Under den lilla ”klumpen” finns nämligen en liten fyrkant.

Fyrkant

Den fäster du på blixtgängan. (Om du dock vill använda blixt när du har den på får du sätta dit den långt ut eller inte sätta dit den alls).

Fjärrutlösare med pil

Den här sladden ska också sättas dit. På vänster sida om min kamera (som är en Canon 450d, kan dock skiljas från olika kameror) finns en liten ”lucka” man kan öppna.

Lucka på kameran

Där pilen visar ska du trycka in sladden, för mig var detta lite trögt först men det gick om man tog i lite.

Då var monteringen klar!
För att sätta på den trycker du på den minsta knappen ovanpå saken.

Reglage on

Du kan behöva hålla in den. Den stora knappen ovanför kan du nu trycka av med. Om du provar kan du om du inte trycker
in den helt så fokuserar den, sen kan du trycka in den helt så tas bilden.
För att använda kontrollen måste du dra ut dess antenn och sedan är det likadant på den, om du trycker ner den halvvägs så fokuserar den och när du sedan trycker av helt så tas bilden.

Fjärrkontrollen

Det finns också en liten ”spak” du kan ändra också, om du har på översta B så kan den ta i bildserie.
Om du fortsätter trycka efter första bilden tar den flera till.
Om du har ”spaken” på den under så kan du ställa in kameran på att det ska gå en tid innan den tar bilden.

I det här läget kan du dock inte ta bildserie. Själv tycker jag det är en utmärkt fjärrutlösare då den har så pass långt räckvidd och den känner av genom väggar.

Jag provade gå flera rum bort så det blev flera väggar och det var inga problem för den att hitta kameran.

Mycket bra!

Av Malin Wallberg

Flera artiklar av Malin.

Vad är och vad gör bländaren i en kamera?

Bländaren är den sak i kameran som reglerar mängden ljus som ska släppas in i kameran.
Den reglerar därmed skärpedjupet i bilderna.
Ju lägre tal desto mindre skärpedjup och ju högre tal desto större skärpedjup.
Men även konturerna på olika motiv kan förändras med hjälp av bländare.

Om du ska ta en bild på himlen där det finns massor moln och det blir helt vitt kanske du först och främst ändrar slutartiden men bländartalet kan i vissa fall göra så mycket mer.

Här nedan har jag inte redigerat dem någonting alls, jag minns bara att jag ändrade från lågt till högt bländartal,och titta, det blir verkligen helt olika bilder!

Himmel fotograferad med olika bländaretal
Olika bländaretal

På den andra bilden är ju konturerna helt olika.
På den med högre bländartal ser det inte lika utfrätt ut som på den med lägre bländartal.

Men det här är en övningssak, man får prova sig fram och när man gjort det ett tag vet man ungefär vad det ska vara för tal. Så när man ska ta bilder på vyer, hus o.s.v. ska man ha lite högre bländartal tycker jag.

Då gärna alla detaljer ska synas. Medan om du ska fotografera porträtt, makro o.s.v. så kanske du ska satsa på ett lägre bländartal då just motivet hamnar i centrum eftersom det blir suddigt runt omkring.

Poträtt med lågt bländaretal

Om allting runt omkring på denna bild också hade blivit skarpt hade charmen i bilden försvunnit.

Det hade blivit för mycket att titta på.
Nu är det så tydligt att hon ska stå i centrum. Så för porträtt borde man satsa på lågt bländartal som jag gjort ovan, bländartalet är 1.8 skulle jag tro.

Snöhög med olika bländaretal

Träd fotograferad med olika bländaretal

Buske fotograferad med olika bländaretal

Man ser ganska tydligt hur bilderna ändras beroende på bländartal.
Det runt omkring får nu en chans att synas.
Men hur ställer man in bländaren då?

Manuell bländare inställning på Canon kamera

Där pilen är står bländartalet på min kamera som är en Canon 450d, sedan skiljer det sig antagligen från kamera till kamera.
Och man kan ha flera olika inställningar på kameran, bland annat finns det en som jag använder mig mycket av då man bara ställer in vilken bländare man vill ha så räknar kameran ut slutartiden själv.

Kamerans ainställning
kamerans tidsautomatik

Så ser det då ut på min kamera, man drar den lilla ”snurrgrejen” till A.
För att ställa in både slutartid och bländare drar du den till M och för att ställa in slutartid men inte bländare (kameran räknar då ut vilket bländartal som passar bäst i det ljuset själv) så drar du den till TV.
Men det finns ju flera inställningar på den där ”snurrgrejen” och om du provar dig fram ser du vad den ställer in och inte.

Bländarerelaget på Canon

Och för att ställa in bländaren när du har inställning M måste du hålla in den här knappen och sen snurra på det lilla hjulet som du gör för att ändra slutartiden.

Slutartid och bländare har ett väldigt stort samspel, ju lägre bländare jag har ju högre slutartid måste jag ha och tvärtom. I de flesta lägen är det så i iallafall dagsljus, sedan skiljer det sig beroende på om det är jätteljust eller jättemörkt eller om du vill ha någon särskild effekt.

Men tänk på att du lär dig mycket på att testa dig fram!

Av Malin Wallberg