Bättre självporträtt med IR-fjärr och trådutlösare

Snacka om att få kontroll över självporträtten. IR-fjärren är en kombinerad fjärrkontroll, infraröd fjärrutlösare och trådutlösare. Tre funktioner i ett och samma köp.

Det har nog aldrig varit smidigare att ta snygga självporträtt. Ställ kameran på ett stativ, ställ in kamerainställningarna och avfyra bilder tills du blir nöjd.

Räckvidden med IR-signalerna är cirka åtta meter och gäller både framför och bakom kameran. Avtryckaren ska fungera olika på olika kameramodeller. På min Nikon D700 aktiverade avtryckaren autofokus, vilket var väldigt smidigt. Efter att jag hade knappat in mina inställningar kunde jag lätt ta bilder i lugn och ro. Visst får man räkna med nyfikna förbipasserare om man fotar ute. Men de nyfikna blickarna är helt klart värt det om man blir nöjd med slutresultatet. Och det blir man. I annat fall är det bara att fortsätta ta kort. Glöm inte att du har kontrollen.

Första självporträtten med IR-fjärr och trådutlösare

Om du är ute och fotar länge och batterierna i sändaren tar slut är en stor fördel att du kananvända sändaren som en trådutlösare. Den fungerar då utan batterier. Det är bara att montera kabeln i sändaren och ansluta den till kameran. Kabeln som följer med är cirka 80 centimeter lång.

Jag skulle inte kunna vara mer nöjd. Jag tycker om att ha fina bilder på mig själv och det är extra roligt när man har tagit dem själv. Tidigare har jag varit väldigt låst med mitt 60mm objektiv med fast brännvidd. Det har varit nästintill omöjligt att ens ta självporträtt. Det känns klyschigt att säga det, men det är som att en ny värld har öppnat sig. En värld där jag har kontrollen. Inte bara över bilderna på andra, utan även över bilderna på mig själv.

Hej då till självporträtt med kameran riktad mot en spegel och hej till egobilder 2.0.

Av: Ida Eriksson

Gråkort kan lyfta dina foton

Har du någon gång blivit besviken för att det där underbara, gnistrande snölandskapet som du skullefota bara ser grådaskigt ut på bild eller undrat varför ljuset i dina bilder inte alls lever upp till hur dutyckte det såg ut på platsen du var på? Detta beror på att kamerans exponeringsmätare inte alltid funkar på bästa sätt…

Vi behöver inte förstå precis varför det är så men för att säga lite grundläggande så är det på det sättet att varje gång du använder din kamera och ska fota något så försöker kamerans exponeringsmätare att mäta in på det ljus som en yta som är 18 % grå släpper ifrån sig. Detta värde är bestämt för att det bland annat ger en rätt bra balans mellan himmel och jord i landskap.

Men detta kan skapa en del problem som de flesta kan ha upplevt i situationer som till exempel de jag nämnde i början. Men då det finns något som kan rädda detta, nämligen gråkort.

Såhär ser gråkortet från kamda ut:

Ett litet och lätt verktyg som kan få dina bilder att gå från att se ut som vänstra halvan av bilden, till den högra:

Gråkort kan användas på lite olika sätt, jag tänkte förklara tre olika sätt som jag har använt mig av i detta test.

Ett sätt är att själv mäta in ljuset. Då tar du med gråskivan och sätter den i det ljus som du ska fotografera i, ställer in kameran i manuellt läge och zoomar in så att gråkortet täcker helaskärmen. Ställ sedan in den bländare du vill ha och sedan justerar du slutartiden tills kameran visar korrekt exponering. Sedan tar du bort gråkortet och tar den bild som du egentligen skulle ta och exponeringen kommer nu att göras med gråkortet som referens.

Här är en bild när jag lät kameran själv göra exponeringen:

Och här har jag ställt in exponeringen med hjälp av gråkortet:

Färgerna och ljuset blev mycket bättre och nu såg bilden mer ut som det faktiskt såg ut i verkligheten.

Ett annat sätt som man kan använda gråkortet till är att ställa in vitbalansen. Då sätter du återigen gråkortet i det ljus som du ska fotografera i. Sedan zoomar du in så att du bara har en helt grå bild när du fotat, (det spelar ingen roll om det är fokuserat eller inte.) Sedan går du in i kamerans menyeroch letar reda på inställningen för vitbalans. Det finns flera olika förinställda vitbalanser som auto,molnigt, solljus och glödlampsljus. Men det du ska leta reda på är inställningen som heter ”PRE” eller liknande. När du hittat den inställningen och verkställt den så kommer kameran nu att ställa in vitbalansen med den gråa bilden som referens.

Här har jag vitbalans inställd på auto, jag tycker det är alldeles för mycket kalla toner i denna bild och den härliga kvällssolen som sken på blåsipporna kommer inte alls fram:

Här har jag använt mig av gråkortet på det sättet som jag beskrev och vitbalansinställningenpå ”PRE”.

Här tycker jag att färgerna har gjorts mer rättvisa mot hur det faktiskt såg ut.

Det tredje sättet som jag använt mig av är en metod som kräver ett redigeringsprogram och jag har använt mig av Photoshop.
Detta är ett bra sätt när man använder sig av ett gråkort som också har svart- och vitpunkter. Detta görs då genom att du har med gråkortet på en bild.

Då öppnar du den i redigeringsprogramet, i Photoshop går du sedan in på
Lager → Nytt justeringslager → Nivåer…

Sedan ska vi använda oss av ögondroppsverktygen för att ”säga till” vad som är svart och vitt ibilden. I tur och ordning tar man sedan den svarta ögondropparen till det svarta fältet, den gråa ögondropparen till det gråa fältet och den vita ögondropparen till det vita fältet.

Såhär såg det ut innan jag justerade i Photoshop:

Och såhär såg bilden ut efteråt:

Ganska stor skillnad tycker ni inte? Jag förbluffas särskilt av hur färgerna på gråkortet nu ser ut att ha sin rätta färg.

Så för att sammanfatta detta så kan jag inte mer än rekommendera er att skaffa ett gråkort. Inte bara för att det är ett så otroligt litet och enkelt verktyg som är lätt att ha med sig och gör bilderna mycket bättre utan det är också något som får dig att utvecklas som fotograf.

Av Josefine Klintberg

Blixtdiffusor mjukar upp ljus

En blixtdiffusor är till för att mjuka upp ljuset från blixten då det ofta kan bli ett väldigt hårt ljus (speciellt från pop-up blixten då den inte går att vinkla).

Blixtdiffusorn jag skriver om är gjord för pop-up blixten och den kommer från kamda.se.


Diffusorn fästs ”på” pop-up blixten med hjälp av kardborreband. Den är ganska stor och det gör att den sprider ljuset bra.

Jag tog lite skillnadsbilder för att verkligen få se hur stor skillnad det blev. Jag tycker attdet blev enorm skillnad! Se bara på bilderna nedan:

Utan diffusor

Med diffusor

Utan diffusorn blev ljuset kallt och hårt. Det blev också en ganska hård skugga bakom motivet. Med diffusorn blev det ett mjukt, varmare ljus och dessutom försvann skuggan bakom motivet. Jag tycker om denna diffusorn jättemycket! Jag kommer absolut att fota mer med blixt än nu.

Av Alma Bengtsson

Ett alternativ till makro-objektiv – Kopplingsring

Ibland kan jag komma på mig själv med att sitta och titta på häftiga makrobilder som någon fotograf har fotat, jag önskar att jag hade pengarna att köpa ett riktigt bra makro-objektiv men köpet har aldrig blivit av. För ett tag sen visste jag inte att det fanns ett alternativ, men jag har blivit överbevisad, det finns nämligen kopplingsringar! En kopplingsring är en enkel ring som har en filtergänga på bägge sidor. På detta sätt kan du koppla ihop två objektiv till ett makro-objektiv.

Man skruvar fast det på objektivet som sitter på kameran och sedan skruvar man fast ett annat objektiv ”bakochfram”. Så objektiven sitter frontlins mot frontlins. På detta sätt så blir det påkopplade objektivet som en kraftig försättslins. Du kan nu komma avsevärt mycket närmare ditt fotoföremål.

Kopplingsringen kommer från kamda och ser ut såhär:

När jag testade kopplingsringen använde jag mig av mitt 50mm objektiv fastskruvat på mitt 55-200mm objektiv.

Jag använde mig då av en kopplingsring som var 52-58mm eftersom 55-200mm objektivet har en filtergänga på 52mm och 50mm objektivet har en filtergänga på 58mm.

Såhär är det närmaste jag kan fota med mitt 50mm objektiv.

Med hjälp av kopplingsringen kan jag nu fota samma halsband såhär nära:

Det enda negativa är att det kan vara lite svårt att få in skärpan men efter lite övning går det ganska lätt och när du väl lyckas få skärpan rätt kan det leda till riktigt häftiga bilder.

Du ska se till att du har maximal bländaröppning på det påskruvade objektivet, detta kan du reglera med bländarspaken på baksidan av objektivet (men som nu är längst fram). Skärpedjupet reglerar du med objektivet som är fastsatt i kameran.

Skulle du kunna gissa att föremålet på denna bild i själva verket är:

Häftstift?!

Jag tycker att en kopplingsring är ett riktigt bra alternativ för dig som vill kunna ta makrofoton med de objektiv som du redan har! Lätt att ha med sig och lätt att använda!

Jag är helt fascinerad över hur nära jag kan komma föremål nu. Jag kan ha kameran bara någon millimeter ifrån ett föremål och ändå få skärpa! Hur häftigt som helst! Känns som om en helt ny värld har öppnats, med oändligt många nya möjligheter.

2 riktiga närbilder på tulpaner.

Av Josefine Klintberg

Skillnaden mellan vidvinkellins och fisheyelins

Testat linsen med:
Kamera: Canon EOS 400D
Objektiv: Canon EF 50mm f/1.8 II

En fisheye-lins är en lins som du snurrar på ditt objektiv, det är en billig variant av ett fisheye-objektiv. När man använder en fisheye-lins får man en så kallad fisköga-effekt. De raka kanterna (så som väggar och träd) blir runda och det som är nära objektivet förstoras upp. Med fisheye-linsen kan kameran fånga ett större område.

Jag har använt fisheye-linsen på mitt fasta objektiv Canon EF 50mm f/1.8 II. Med fisheye-linsen på så kunde jag fånga ett mycket större område än vad jag kunnat göra med bara mitt fasta 50mm-objektiv. Kameran kan se ett större område när fisheye-linsen är på än när min vidvinkellins är på, som också är från kamda.se och därför är fisheye-linsen ett väldigt bra val ifall du vill kunna fånga riktigt stora områden. När jag fotar en gata (bild finns under) med fisheye-linsen på blir kanterna också suddiga och de raka linjerna blir också lite rundade i kanterna. Effekten är inte lika stor som när man har ett fisheye-objektiv, men det kan också bero på att jag har ett så pass inzoomat objektiv från början (50mm), det hade varit roligt att prova hur stor effekten blir med mitt zoom-objektiv som börjar på 18mm. För att inte bilden ska bli suddig ska man ha en liten bländare, precis som man ska ha när man använder ett vidvinkelobjektiv.

Här är ett foto med fisheye-linsen

När jag fotar en blomma på nära håll med fisheye-linsen på så blir fisheye-effekten större. Marken blir rundad och blomman hamnar i fokus. Jag kan också komma närmare blomman eftersom fisheye-linsen sitter på en makrolins som följer med fisheye-linsen. Macrolinsen gör att jag inte behöver bry mig om att jag har en liten bländare, det blir ändå suddigt i bakgrunden. Jag skulle därför säga att fisheye-linsen är bättre på nära håll än vad den är på långt håll, i alla fall med mitt objektiv.

Här ser ni två bilder på blommor med fisheye-linsen på. På den första bilden ser ni att blomman är i fokus och att marken i bakgrunden blir rund. På den andra bilden ser ni hur nära jag kommer snödroppen.


Vad är då skillnaden mellan en vidvinkellins och en fisheye-lins?

Jo, vidvinkellinsen är bra att använda ifall man har ett fast objektiv men vill kunna fota ett större område. När man sätter på vidvinkellinsen så ser kameran ett större område, men annars kommer bilden att se ut precis som vanligt, samma färger, samma kontraster, raka linjer blir inte runda o.s.v. En vidvinkellins är ett bra alternativ ifall du tycker om att fotografera natur men inte vill lägga ner mycket pengar på ett vidvinkelobjektiv.

Fisheye-linsen gör också att kameran kan se ett större område, till och med ännu större än när du har en vidvinkellins, men en fisheye-lins gör raka linjer runda och kanterna suddiga. Fisheye-linsen ger en speciell, annorlunda och rolig effekt, speciellt när man fotograferar ett föremål på nära håll.

Av Maja Sörensen

Kopplingsring – Ett billigt tillbehör att ta makrobilder med

En kopplingsring är ett billigt tillbehör för makrofotografering. Man kopplar ihop två objektiv frontlins mot frontlins med hjälp av kopplingsringen. Ringen kan användas till alla objektiv med rätt storlek på filtergängan (jag har en kopplingsring som kankoppla ihop objektiv med filtergängorna 52-58mm). Min kopplingsring kommer från kamda.se och jag tycker att den känns tålig och stadig då den inte är gjort i plast (som jag trodde att den skulle vara).

Med hjälp av kopplingsringen kommer man riktigt nära motivet. Jag blev lite förvirrad först när jag inte kunde få någon fokus, men insåg sedan att jag var för långt ifrån motivet! Man kan komma så nära motivet att objektivet nästan snuddar vid det man ska fota! Jag trodde det skulle vara svårare att få fokus med när jag hade kopplat ihopobjektiven, men det var väldigt lätt att få bra fokus!

Fotad med Canon Zoom Lens EF-S 18-55/3,5 – 5,6 IS

Fotad med Canon Zoom Lens EF-S 18-55/3,5 – 5,6 IS + kopplingsring och Canon Lens EF 50/1,8 II

Som ni ser blir det en ganska hård vinjettring men den kan man ju enkelt klippa bort stora delar av i ett redigeringsprogram om man inte tycker det passar bilden.
Här fotade jag mitt linsskydd och vinjettringen passade ganska bra till bilden då den smälter ihop med motivet.

Fotad med Canon Zoom Lens EF-S 18-55/3,5 – 5,6 IS

Fotad med Canon Zoom Lens EF-S 18-55/3,5 – 5,6 IS + kopplingsring och Canon Lens EF50/1,8 II

Jag själv tycker att kopplingsringen är jättebra! Man kan fota makro utan att det ska behöva kosta skjortan och det enda man behöver är två objektiv, en kamera och en kopplingsring. Superbra för den som inte har råd med ett dyrt makroobjektiv men ändå vill fota riktiga närbilder.

Av: Alma Bengtsson

Vidvinkellins – Ett alternativ till vidvinkelobjektiv

Har du någon gång tagit det där extra steget bakåt, för att få med allt på bild? Det har jag. Ibland har det fungerat, ibland har det inte gjort det. Funderade länge på att skaffa ett vidvinkelobjektiv, men det ligger ju en hel del pengar i det. Men så snubblade jag över ett annat alternativ – en vidvinkellins.

Med vidvinkellins

Utan vidvinkellins

Det är samma princip som ett vidvinkelobjektiv – men billigare. Med en vidvinkellins får du med mer yta på bilden, du ser landskap i en större utsträckning. Plötsligt ryms alla fem fjälltoppar, istället förbara tre. Plötsligt behöver du inte ta ett extra steg bakåt för att rymma hela släkten på samma kort.

Den här linsen har revolutionerat min vardag. Den är enkel att ha med sej, och den går snabbt att ta av och på, och den uppfyller verkligen sitt syfte – det rymmer mycket mer på bild.

Med vidvinkellinsen

Utan vidvinkellinsen

För att göra det hela ännu lite bättre så inkluderar linsen även en macrolins som kan användas separat, det vill säga, utan själva vidvinkellinsen. Detta är perfekt för mej, som älskar att fota detaljer och vill komma så nära föremålet som det bara går.

Utan macrolinsen

Med macrolinsen

Kort sagt är denna lins en utmärkt och otroligt prisvärd investering för dig som vill ha ett budgetalternativ till ett vidvinkelobjektiv, gillar att fota natur och landskap, har en stor släkt eller många vänner och som en liten bonus även vill ha en riktigt grym macrolins.

Av Thea Holmqvist

Man utökar sin verktygslåda för kreativ fotografering avsevärt med vidvinkellins

En recension om Wide Angle Lens
I vissa lägen kan man känna sig begränsad med sitt vanliga objektiv, som i små lokaler, vid landskapsfotografering eller i studio. Det som saknas är vidvinkeln. Men ett ljuskänsligt vidvinkels-objektiv är oftast väldigt dyrt…

Kamda.se erbjuder ett bra alternativ till vidvinkel-objektiv där man helt enkelt använder sig av ett objektiv som man redan har (valfritt med 58 mm fattning) och i stället applicerar denna tilläggslins som gör vinkeln på objektivet vidare och på köpet får man även en macrolins då tilläggslinsen är delbar (macro/vidvinkel). Som två funktioner i en produkt. Vill man bara använda macrolinsen så skruvar man bort vidvinkellinsen. Men vid vidvinkel så används båda linserna.

Vid detta test har jag använt mig av mitt fasta objektiv Canon 50mm 1,4 med fattning 58mm. Testet har bl.a skett i fotostudio där jag fotograferat produkter. Mitt första intryck av produkten är att den är rejält gjord och enkel att använda.

Här använder jag mig endast av mitt fasta objektiv Canon 50mm 1,4.

Här har jag applicerat vidvinkel-linsen, då jag fått en bredare bild.

Här har jag applicerat endast macro-linsen, då jag kommer avsevärt närmare som jag aldrig gjort annars då jag använt mig av canon 50mm 1,4objektiv som har ett minimiavstånd på ca 30cm till objektet för att fokusera. Men med linsen är jag vid denna bild ca 2 cm i från objektet.

 

Vid vidvinkel så minskar brännviddsvärdet med 55% enligt tillverkaren. Min bedömning av linsen är att den helt klart gör skillnad på ett positivt sätt. Självklart blir det inte ett fisheye eller vidvinkel-objektiv för tiotusentals kronor av vilket objektiv som helst… med detta är ett bra alternativ för den som har en begränsad plånbok men vill upptäcka effekter. Personligen tyckte jag att produkten är prisvärd, man utökar sin verktygslåda för kreativ fotografering avsevärt med denna tilläggslins.

 

Här står jag i en korsning i ett bostadsområde och lyckas ta med hela bredden på huset. Det hade jag inte fått med, om det inte var för vidvinkelfilteret.

Samma ställe, men här får jag endast med en bit på husets kant. Här är det endast objektivet canon 50mm 1,4 som används.

En närbild med macrofilteret som medföljer vidvinkels-kittet.

Av Emelie Langer

Vidvinkellins gör att du ser ett större område genom kameran

En vidvinkellins är en lins som man sätter på objektivet på sin kamera. En vidvinkellins gör att kameran kan se ett större område. Ifall du använder ett fast objektiv som t.ex. ett 50mm eller ett 30mm, och tycker att det är för mycket inzoomat vid vissa tillfällen är en vidvinkellins ett bra val. När du vill att kameran ska kunna fånga ett större område skruvar du bara fast linsen på ditt objektiv. Ifall du vill fotografera naturfoton och landskapsfoton men bara har ett 50mm är en vidvinkellins en bra investering.

Med vidvinkellins / Utan vidvinkellins

Jag har bara använt min vidvinkellins på mitt fasta 50mm objektiv och jag tycker helt klart att alla som bara har ett sådant objektiv borde köpa en vidvinkellins, speciellt ifall de tycker om naturfotografering. Ljuset eller färgerna förändras ingenting när du har på vidvinkellinsen.

Båda bilderna är tagna med vidvinkellins med bländare 1.8 men olika nära föremålet. Som ni kan se blir det suddigt med en stor bländare på långt avstånd, men skarpt med en låg bländare på nära håll.

Något man däremot borde vara försiktig med är att bilderna blir oskarpa när man fotar med en stor bländare förutom när man fotar ett föremål på ett väldigt nära håll. Under 2.8 blir det väldigt suddigt. Men ifall du bara ska använda vidvinkellinsen för att fota landskapsfoton eller andra bilder som du vill ska vara knivskarpa så spelar det ingen roll, för då behöver man ändå ha en liten bländare. Vidvinkellinsen väger knappt någonting och det blir därför inte märkvärt mycket tyngre när du har linsen på.

Av Maja Sörensen

Fota porträtt på bästa sätt!

Det är ju många som vill kunna fota bra porträtt, men hur får man en ”perfekt” bild?

Jag har själv ingen reflexskärm, men jag brukar leta efter en skuggig plats med solig bakgrund. Leta upp det perfekta stället, och ställ modellen i rätt vinkel.

Medans modellen ”fixar till” sig lite innan du ska fota. Säg dens namn. Den tittar upp och du tar en bild. De finaste bilderna blir oftast när modellen inte alls är beredd. Eller om modellen börjar skratta/tycker det är pinsamt. Ta en bild då också. Kan bli väldigt blandade men otroligt fina resultat.

Sen kan du självklart (om du har en seriös modell, jag brukar fota mina kompisar) bestämma hur modellen ska se ut. Olika ställningar mm.

Men jag själv tycker att man ska ta en ”oförberedd bild” för då blir det oftast finast resultat!

Ett stort plus är oxå om man ställer sig själv och kameran i olika vinklar. Fotar uppifrån, från höger, från vänster, rakt framifrån osv. Fotar hela modellen eller bara överkroppen. Det finns så många olika sätt, och det bästa är om du hittar en vinkel eller ett sätt at fota som passar just dig. Som du känner dig bekvämast med. Här är två bilder på samma modell i olika vinklar.

Sen är det bara att fota, fota & fota. Tills du får den perfekta bilden. Tro inte att det går på första försöket, du får hålla på ett tag 😉

Av Alice Gustafsson